top of page
  • Forfatters billedeRoar Steffensen

En indholdsrig uge i Chiclayo

I august måned er jeg ansat af Evangelisk Luthersk Mission og udsendt til opgaver i kirken i Chiclayo i det nordlige Peru.

Den første uge af mit ophold havde vi mini-bibelskole i missionens lokale i Chiclayo. Mellem 15 og 18 af kirkens medlemmer mødte frem de fire dage, som kurset varede (fra tirsdag til fredag). Jeg skulle undervise sammen med min tidligere kollega og gamle ven, Félix Vargas, fra den lutherske kirke i det sydlige Peru.


Félix underviste om kirkeordning og vigtigheden vedtægter og god organisation. Der blev lyttet interesseret, for det er tydeligt, at kirken her i Chiclayo er lidt mere uformel i sin struktur, end tilfældet er i den større kirke i det sydlige Peru. Der var vigtige ting at lære i forhold til at styrke kirken organisatorisk.

Selv underviste jeg i Efeserbrevet. Det var skønt at kunne dele Paulus´ store fokus på Guds rige velsignelser til de troende og fortælle om den nye identitet, vi har fået i Kristus. Vi, der før var døde pga. synden, er nu adopterede som Guds børn, har del i forløsningen, syndernes forladelse og i Helligåndens nærvær og kraft.


Evangeliet om, at frelsen alene er af nåde og ved tro og ikke noget, vi skal opnå ved vores gerninger, holder aldrig op med at være aktuelt og velgørende at lytte til. Og samtidig er der også nogle frugter af den nye identitet i Kristus, som Gud selv sørger for i vores liv, ligesom han giver os sin fulde rustning i kampen mod det onde og for at bevare os i nåden til det evige liv.

Brødrene tog godt imod undervisningen, og ud over intens lytten, blev der også tid til at hyggesnakke i pauserne. Kurset sluttede med, at alle til smil og klapsalver fik tildelt et diplom som bevis på deres deltagelse.


Om lørdagen stod Félix og jeg for en undervisningsdag for kirkens præster. Selv om kirken her lille, så arbejder præsterne ret selvstændigt, og derfor er sådanne dage gode anledninger til at samle dem til undervisning og input og til at sætte dem i gang med at drøfte forskellige emner med hinanden.


Søndag prædikede jeg ved to gudstjenester. Om formiddagen i menigheden i Las Brisas i Chiclayo og om eftermiddagen i den lille by San Antonio lidt uden for Chiclayo.

Det er ikke første gang, jeg er her i Chiclayo for at undervise og forkynde, så en del heroppe kender mig i forvejen. Og det er godt at opleve, hvordan de tager godt imod mig. Det betyder meget for dem, at vi fra missionens bliver ved at prioritere fællesskabet og relationen med dem. I dag er der mange ting, de selv står for, men relationen med missionen er stadig vigtig for dem.

Husk kirken og brødrene her i forbøn.



Seneste indlæg
Blog-arkiv
Se mere
  • Facebook Basic Square
  • Insta%20logo_edited
  • Favikon Peruprojekt
  • Instagram
bottom of page